Acne en Voeding

Het is tijd voor wat nuance. Want dat voeding acne kan veroorzaken is een misvatting die we vaak tegenkomen. We kunnen ons voorstellen dat je hier vraagtekens bij hebt, omdat vaak wordt gedacht dat tijdens een bijvoorbeeld een vakantie met een ongezond eetpatroon de acne heeft doen verergen. In deze nieuwsbrief leggen we je uit wat er gebeurt in de huid bij het ontstaan van acne en dat voeding niet de veroorzaker, maar de verergerende factor kan zijn.
Auteurs: Samantha Jordaans en Inge Backx, oprichters van het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH)


Het ontstaan van acne is een samenhang van omstandigheden en hoewel nog niet helemaal duidelijk is wat nu écht de combinatie van factoren is die ervoor zorgt dat de één wel acne krijgt en de ander niet, heeft de wetenschap wel aangetoond dat er een vijftal oorzakelijke factoren bekend zijn, waar voeding een rol bij kan spelen, namelijk:

  • Verhoogde proliferatie (groei) van basale keratinocyten;
  • Opeenstapeling van corneocyten (dode keratinocyten) en verstopping;
  • Toename van de talgproductie onder invloed van androgenen;
  • Kolonisatie van de Cutibacterium acnes (voorheen Propionibacterium acnes);
  • Ontstekingen, zowel binnen als naast de comedo (mee-eter)

Hoe voeding acne kan verergeren
Voeding kan deze oorzakelijke factoren van acne triggeren, ofwel verergeren. We noemen drie voorbeelden. Allereerst een voedingspatroon met veel snelle koolhydraten, ofwel suikers. Dit kan op de lange termijn mogelijk resulteren in hyperinsulinemie, dit is een verhoogd insulinegehalte in het bloed, en insulineresistentie, waarbij cellen minder gevoelig zijn voor insuline. Beide veranderingen in het lichaam kunnen ervoor zorgen dat er indirect meer keratinocyten worden aangemaakt. Deze hopen zich op en kunnen verstoppingen en zo comedonen vormen.

Een ander voorbeeld is een voedingspatroon met veel zuivel. En dan met name magere koemelk met vaak hogere concentraties van bepaalde hormonen vergeleken met volvette varianten. De suikers en hormonen in melk kunnen indirect zorgen voor een stijging van het hormoon dihydrotestosteron (DHT) in het lichaam. DHT is een afgeleide van het androgene hormoon testosteron. Onder invloed van verhoogde DHT concentraties kan de talgproductie en proliferatie van keratinocyten toenemen.

Bovendien is de rol van de omega-6-omega-3-vetzuurratio je mogelijk niet onopgemerkt gebleven. Deze verhouding is in westerse voedingspatronen vaak erg hoog, dus veel meer omega-6-vetzuren vergeleken met omega-3-vetzuren. Dit kan indirect zorgen voor meer ontstekingsmediatoren in het lichaam. Je kunt je voorstellen dat dit een acnehuid waarschijnlijk niet te goede komt.

Kortom, voeding is dus zelf geen veroorzaker van acne. Voeding heeft wel invloed op de oorzakelijke factoren van acne. Is iemand gevoelig voor acne? Dan kan diegene dat met de juiste voeding heel mooi managen en onderdrukken. Iemand die geen aanleg heeft voor acne, zal dus geen acne krijgen van voeding.
Heb je het vermoeden dat jouw acne wordt verergerd door voeding? Bespreek dit dan met één van onze specialisten, zij kunnen samen met je kijken welk product bij jou de acne doet verergen.