Dit is juist de tijd waarin we onze weerstand willen verhogen. Maar welke vitamine en mineralen dragen daar hun steentje aan bij? Dit kan natuurlijk heel makkelijk met een multi-vitamine, maar eten moeten we toch dus waarom niet kiezen voor levensmiddelen die hier aan bij dragen?
Gister had ik al de meest bekende besproken, Vitamine C, vandaag koper en zink.

Zink
De rijkste bron van zink een oester is? Eén oester bevat de dagelijkse dosis van dit mineraal. Veel zink zit ook in andere schelpdieren maar ook in vlees, yoghurt en kwark. Zink komt ook voor in plantaardige producten. De volgende plantaardige producten zijn met name rijk aan zink: volkoren granen, peulvruchten en sojaproducten (vooral tofu), erwten, pinda’s, noten, pitten en zaden (vooral zonnebloempitten), havermout, en broccoli.

Koper
Koper zit in groente, fruit, graanproducten en cacaoproducten. Een overschot aan zink (zie hierboven) kan tekort aan koper veroorzaken. Dus als je extra zink in de vorm van een supplement neemt, dan is het verstandig om dit te combineren met het extra innemen van koper via een supplement. Als vuistregel geldt: bij 50 mg zink 1 mg koper nemen.

piura
hydropeptide-wit
anbos-wit
procert-logo-zonder-tekst-wit-50
provoet-klein-wit